Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- فهیمه پناه‌آذر: اختلاف نظر میان ساترا با پلتفرم ها به آشفتگی ای دامن زده است که فضای حاکم بر شبکه نمایش خانگی را ملتهب کرده است. این نکته ای است که سازندگان سریال های شبکه نمایش خانگی بر آن تأکید می کنند. مهم ترین انتقاد سپردن نظارت بر محتوای سریال های شبکه نمایش خانگی به رقیبش تلویزیون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که سعید مقیسه معاون رئیس صداوسیما و رئیس ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) در این باره معتقد است:«اگرچه رئیس ساترا را رئیس سازمان صداوسیما انتخاب می‌کند، اما این امر به معنای تصدی‌گری ساترا در فعالیت‌های تولیدی رسانه ملی نیست و به لحاظ ساختاری و شرح ‌وظایف از ابتدای تأسیس از سایر معاونت‌های تولیدی صداوسیما همچون معاونت سیما یا معاونت فضای مجازی منفک بوده و مأموریت تولید محتوا ندارد که تعارض منافع با VOD ها داشته باشد.» 

محدودیت و ممیزی مهم ترین انتقاد مطرح شده به عملکرد ساترا است. مقیسه چندی پیش در نشستی خبری در این باره گفت:«اگرچه برخی، تنظیم مقررات را فقط از منظر ایجاد محدودیت می‌نگرند اما حمایت‌های قابل توجه و متنوعی از طرف صداوسیما برای توسعه قانونمند رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم شده که مبتنی بر نظام رتبه‌بندی دارندگان مجوز در اختیار آنها قرا خواهد گرفت.» رئیس ساترا تاکید کرد:«اگرچه برخی، تنظیم مقررات را فقط از منظر ایجاد محدودیت می‌نگرند اما حمایت‌های قابل توجه و متنوعی از طرف صداوسیما برای توسعه قانونمند رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم شده که مبتنی بر نظام رتبه‌بندی دارندگان مجوز در اختیار آنها قرا خواهد گرفت.»

این نظر یک طرف ماجراست. در حالی که طرف دیگر به شدت به دنبال بازگرداندن نظارت وزارت ارشاد بر سریال های نمایش خانگی است. برخی معتقدند انفعال و بی‌تصمیمی وزارت ارشاد در دولت روحانی موجب شد نظارت و کنترل بر سریال‌های نمایش خانگی از بهارستان به جام جم منتقل شود. با این کار وزارت ارشاد دولت سابق، دردسر مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی را از سر خود دور کرد. در واقع مدیریت سابق ارشاد به جای حل مسأله، صورت مسأله را پاک کرد.

اتفاقی که در نهایت به وضعیت فعلی انجامیده است. درخواست برخی از هنرمندان از رئیس جمهور در مورد بازگرداندن نظارت بر شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد و قول مساعد ابراهیم رئیسی، نشان از تمایل دولت به حل مسئله داشت. حالا که چند ماهی از دیدار هنرمندان با رئیس جمهور گذشته هنوز اتفاقی که آن دسته از هنرمندان انتظارش را داشتند رخ نداده و با حاشیه هایی که در یکی دو ماه اخیر پیش آمده، اوضاع به مراتب آشفته تر هم شده است.

آنچه مشهود به نظر می رسد لزوم اتخاذ سیاستی است که به این وضعیت یک بام و دو هوا خاتمه دهد. جایگاه نامشخص ساترا ( سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) در روند تولید و پخش باعث شده که پلتفرم‌ها قید تشریفات اداری این سازمان ازجمله خوانش فیلمنامه‌ها و نظارت در پروسه تولید را بزنند و به تولید و پخش سریال‌ها در درون سازمان خود بپردازند. چندی است که پلتفرم‌ها فیلمنامه‌های خود را به الماس (سامانه صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای) که بخشی از ساتراست، نمی‌دهند و سریال‌ها بدون حضور و تأثیر ساترا به‌عنوان ناظر در تولید و پخش در پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند.

به‌گفته یکی از تهیه‌کنندگان رویه‌ای که ساترا در پیش گرفته، حذف پلتفرم‌هاست چرا که مدیران ساترا که از بدنه رسانه ملی هستند بیشتر علاقه‌مند به افزایش بینندگان تلویزیون‌ هستند. در هفته‌های اخیر ساترا بیشتر نقش شاکی را دارد تا ناظر. چراکه بعد از پخش سریال‌ها و برنامه‌ها از تولید و پخش بدون‌مجوز گله‌مند می‌شود. با توجه به وضعیت موجود و دوقطبی‌شدن فضا؛ برخی تهیه‌کنندگان می‌خواهند نامه‌ای به مقام معظم رهبری بنویسند و وضعیت موجود را شرح دهند.

یکی از تهیه‌کنندگان در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این مطلب که سیاستی که ساترا در پیش گرفته، بیشتر سیاست حذف پلتفرم‌هاست، توضیح می‌دهد:«ساترا تنها سعی می‌کند تولیدات را کنترل کند، در بخش ساخت، «الماس» مجوز ساخت را می‌دهد اما در این بخش آنقدر کارها کند پیش می‌رود که در بهترین حالت یک ‌سریال صدور مجوز فیلمنامه‌اش یک سال طول می‌کشد. اگر کسی بخواهد سال 1402سریال بسازد از 1401 باید پیگیر کارش باشد تا مجوز بگیرد.

این سیستم بی‌نهایت بی‌نظم و بدون مدیریت است که احساس می‌شود همه این کارها با تعمد خاصی انجام می‌شود و گویا بنای کار بر انجام‌نشدن کار است.» این تهیه‌کننده که می‌خواهد نامش آورده نشود، در ادامه می‌گوید:«ساترا به‌عنوان یک سازمان که مسئولیت‌هایی دارد هیچ کاری نمی‌کند و تنها به محتوای تولیدات ایراد می‌گیرد و در نهایت هدفش حذف پلتفرم‌ها در یک رقابت نابرابر با تولیدات صدا و سیماست.»

او همچنین عنوان می‌کند:«هم‌اکنون رقابتی میان تلویزیون و پلتفرم‌ها ایجادشده و بسیاری معتقدند که پلتفرم‌ها توانستند در جذب مخاطب موفق باشند و جلوی سریال‌های خارجی را بگیرند و این یعنی مردم کمتر از گذشته سراغ سریال‌های ماهواره‌ای می‌روند.» وضعیت مدیریت ساترا و گلایه تولیدکنندگان تا جایی پیش رفته که حتی رئیس‌جمهور فروردین ماه طی سخنانی خواستار حل مشکلات این حوزه شده بود.

پیمان جبلی اخیرا در گفت‌وگویی که با مهر داشت، عنوان کرده:«وظیفه ما به‌عنوان صداوسیما و وظیفه‌ای که قانون بر عهده ما گذاشته، نظارت بر تولید و پخش آثار شبکه نمایش خانگی است. این وظیفه قانونی است که حتماً به آن عمل می‌کنیم. البته وظیفه ما فقط مدیریت خط قرمزی محتوای سریال‌ها و حوزه نمایش خانگی نیست و امیدواریم محتوای خط سبزی را هم برای فعالان نمایش خانگی تبیین کنیم. ما در این حوزه به پلتفرم‌هایی که دغدغه فرهنگ دارند نه‌تنها احترام می‌گذاریم بلکه کمک کرده و حمایت جدی هم می‌کنیم.»

کد خبر 688642 برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران نمايش خانگي

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران نمايش خانگي صوت و تصویر فراگیر شبکه نمایش خانگی حذف پلتفرم ها تنظیم مقررات وزارت ارشاد تولید و پخش سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۱۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمو پورنگ بازیگر شد

سریال «لالایی» و نقش‌آفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کار‌هایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است.

به گزارش تسنیم، این روز‌ها سریال‌هایی در راه تلویزیون‌اند و در عین حال برخی از تلویزیونی‌های با قدمت هم با کاری جدید سر از نمایش‌خانگی درمی‌آورند. اما سریالی دیگر که تلویزیونی‌های قدیم به سمتِ آن رفته‌اند یک سریال فانتزی در حوزه کودک و نوجوان است که برای اولین بار داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در برنامه تحویل سال یک خبر کوتاهی از آن داد. سریال «لالایی» که قرار است با بازی او بعد از مدت‌ها غیبت و البته فضایی متفاوت از یکی از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی پخش شود.

این سریال به کارگردانی احمد درویشعلی‌پور که سال‌ها با داریوش فرضیایی کار کرده و «سرزمین بالش‌ها» را با او در شبکه نمایش‌خانگی داشت این روز‌ها در اواخر تصویربرداری به سر می‌برند و گروه در تهران مشغول فعالیت‌اند تا اواخر اردیبهشت‌ماه کار به پایان برسد. قرار است این سریال امسال در یکی از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی پخش شود.

امیر کربلایی‌زاده که مدت‌ها از او خبری نیست و بیشتر به آموزش استندآپ کمدی و اجرای تئاتر مشغول است در این سریال به ایفای نقش می‌پردازد و فرهاد بشارتی هم چندی پیش از حضور خود در این سریال خبر داده بود. قطعاً بازگشت داریوش فرضیایی بعد از مدت‌ها با سریالی در شبکه نمایش‌خانگی را می‌توان به فال نیک گرفت، چون خبر‌ها حاکی از همکاری مجدد او با تلویزیون است.

سریال «لالایی» و نقش‌آفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کار‌هایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است. در عین حال باید دید با حضور او و هنرمندانی که در «محل گل و بلبل» و برخی از پروژه‌هایی که او و دوستان داریوش فرضیایی فعالیت داشته‌اند می‌تواند اقبال را نسبت به محدود کار‌های کودکانه نمایش‌خانگی برگرداند یا خیر.

دیگر خبرها

  • عمو پورنگ بازیگر شد
  • این صدا سال‌ها در رادیو درخشید/ یک نکته درباره «حشاشین»
  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت
  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت + جزئیات
  • پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون
  • مهران مدیری هنوز برای تولید سریالش مجوز نگرفته است
  • سریال جدید آیدا پناهنده چه زمانی منتشر می‌شود؟
  • مهران مدیری مجوز «پدر قهوه» را گرفت؟
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکو‌های ایرانی
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی